Myyrmäen taideasema

Myyrmäen asemasta Suomen suurin julkiseen tilaan toteutettu katutaideteos

Myyrmäen asema oli pitkään kaupunginosan häpeäpilkku. Tiloiltaan sokkeloinen asema on epäsiisti ja kärsinyt jatkuvasta ilkivallasta. Asema valmistui Martinlaakson radan liikenteen käynnistyessä vuonna 1975. Kaikilla kolmella alkuperäisellä vantaalaisella asemalla: Myyrmäessä, Louhelassa sekä Martinlaaksossa työskenteli alun perin VR:n henkilökuntaa: lipunmyyjiä sekä asemapäällikkö/junnalähettäjä. Vuonna 1991 valmistunut Vantaankosken asema rakennettiin suoraan ns. kylmäksi asemaksi. Myyrmäen aseman suunnitellut arkkitehti oli varannut tilat myös liukuportaille, joista kuitenkin luovuttiin kustannussyistä. Puuttuvista liukuportaista kertoo laituritasolle vievien portaiden vierestä löytyvä kuilumainen tila.

Viimeiset pari vuosikymmentä kaikki Martinlaakson radan asemat ovat olleet vailla asemahenkilökuntaa. Lipunmyynti on siirretty automaatteihin ja liikenteen ohjaus tapahtuu Linnunlaulusta käsin. Isoille ja sokkeloisille asematiloille on yritetty löytää muita käyttäjiä. Myyrmäen asemalla toimi hetken  kioski, joka lopetti kannattamattomana. Louhelan ja Martinlaakson asemilla on toiminut pizzeria. Asemasta on tullut nuorison sekä "metsien miesten" kokoontumis- ja lämmittelytila, joka vetää puoleensa myös epäsosiaalista aineista. Asema kohosi hetkeksi läshes jokaisen kotimaisen median uutisaiheeksi, kun Yleisradion päätoimittaja Atte Jääskeläinen yritettiin pahoinpidellä asemalla lokakuun lopulla 2012. 

Asemat peruskorjataan vuosina 2013-2015

Martinlaakson radan asemat tullaan peruskorjaamaan kehäradan liikenteen käynnistymiseen kesään 2015 mennessä. Työt alkoivat Myyrmäen asemalta kesällä 2014. Tarkoitusta varten on kaupungin talousarviossa varattu pari miljoonaa euroa. Asukkaiden asema projektin tavoitteena on vaikuttaa siihen, että asema peruskorjataan asukkaiden viihtyisäksi olohuoneeksi. Emme usko, että pelkkä valkoinen maali seinillä, pintojen kohentamisen ja rikottujen ikkunoiden uusiminen vielä tuo kestävää ratkaisua. Kameravalvonta helpottaa menneiden tapahtumien selvittelyä, mutta paras ennaltaehkäisevä vaikutus syntyy, mikäli asemalle saadaan aktiivista sosiaalista toimintaa. Kyseeseen voisi tulla niin kaupallinen toiminta kuten kahvila, leipomo, suutari tai muu julkinen toiminta, kuiten vaikka nuorison neuvontapiste.

Myyrmäki -liike järjesti asemalla 14.11.2012 "Asukkaiden asema" työpajan, jonka raportti löytyy tämä artikkelin liitteistä. Tilaisuudessa kehärataprojektin johtaja Harri Johansson Vantaan kaupungilta, sekä arkkitehdit Kari Linkala ja Marjo Viita Arkkitehtitoimisto Arknovasta esittelivät tämänhetkisiä suunnitelmia. Asemalle rakennetaan alun perin toteuttamatta jääneet liukuportaat. Samalla nykyiset hissit modernisoidaan. Lisäksi asemahalliin rakennetaan kahvila. Alakertaan tulee myös inva-wc. Nykyiset HSL:n linja-autonkuljettajien taukotilat siirtyvät aseman takatilaan.

Piirros: Minna KuuselaAsemalle tarvitaan toiminnallisuutta

Työpajassa korostettiin sitä, että kahvilan pitäisi avautua asemahalliin, eikä olla pelkästään kioskin luukusta tapahtuvaa myynti. Tämän kaltaisilla rakenteellisilla ratkaisuilla vaikutetaan pitkälti siihen, kuina asemahalli saadaan rauhoittumaan. Kansainvälisten tutkimusten mukaan aseman kaltaisiin julkisiin tiloihin sijoitetut viherkasvit rauhoittavat myös tilaa. Yhdessä työpajaan osallistuneiden MulticolorDreams ryhmän edustajien kanssa ideoitiin ulko- ja sisäiseinien kuvittamista värikkäillä maalauksilla.

Oman haasteensa muodostavat aseman ulkotilat. Aseman, Myyrmäki -talon sekä linja-autoterminaalin väliin jäävän "asema-aukion" käyttötarkoitusta ja ilmettä tulisi kehitellään eteenpäin. Aukiolta etelän suuntaan lähtee tilana mielenkiintoinen pylväskäytävä, jota nykyisin reunustavat liityntäpysäköintipaikat. Mikäli liityntäpysäköinti saadaan Myyrmäen keskustan muutostöiden yhteydessä sijoitettua muualle, voisi radan alle syntyä ilmeikäs asemaaukiolle päättyvä basaarikäytävä, jossa voisi vaikkapa käydä kirppurikauppaa sekä järjestää erilaisia tapahtumia.

MYYRMÄEN ASEMAN KATUTAIDEHANKE

MYYRMÄKI-liike toteuttaa asemalla yhteistyössä katutaiteeseen erikoistuneen Multicoloured Dreams ryhmän kanssa mittavan hankkeen, jonka myötä Myyrmäen asemasta tulee Suomen suurin julkiseen rakennukseen toteutettu katutaideteos. Aseman sisäseinille maalataan katutaideteoksia perusparannuksen yhteydessä syksyllä 2014. Ulkoseinien toteutukseen on tarkoitus päästä kevään ja kesän 2014 aikana. Klikkaamalla alla olevaa kuvaa, pääset katselemaan viitteellisiä kuvia siitä, mitä asemalle ollaan toteuttamassa.

 

 

 

 

 

 

Piirrokset: Minna Kuusela, Valokuvat: Petteri Niskanen ja Leena Romppainen, Aseman katutaideteosten viitteelliset kuvat: Multicoloured Dreams
Viimeksi muutettumaanantai, 29 joulukuu 2014 13:21

Log In or Sign Up

Salasana unohtunut? / Käyttäjätunnus unohtunut?